Soorten onderhoud voor elke gemiddelde auto

De soorten onderhoud aan een auto is vervelend want het moet gebeuren. Een APK controle moet jaarlijks gebeuren. Uiteindelijk is het nog de vraag of je niet te veel investeert in de auto die je aangeschaft hebt. Anders loop je de kans dat je door de politie wordt aangehouden.

De essentiƫle dingen

De APK staat voor Algemene Periodieke Keuring. Alle (benzine)auto’s tot 3500 kg van voor 2005 moeten jaarlijks gecontroleerd worden. Bij een APK wordt er voornamelijk gekeken naar de bandenspanning, verlichting, ruitenwissers, vloeistoffen, uitstoot, remmen, schokdempers, registratie, stuurinrichting en carrosserie. Auto’s van na 2005 rijden eerst vier jaar gewoon en daarna moeten ze elke twee jaar een keuring krijgen. Na het achtste jaar moeten ze elk jaar weer gekeurd worden. Dus vanaf het jaar 2021 moet elke auto met bouwjaar 2013 jaarlijks gekeurd worden.

Garages in de buurt

Over het algemeen is het raadzaam om een garage te benaderen die in de buurt is. Dit zodat je niet ver hoeft te rijden wanneer je doorhebt dat de auto bijna uit elkaar valt. Ook kun je dit dan beter combineren met werk zodat je de auto wel kan gebruiken. Wanneer je pech hebt aan de kant van de weg zal je wel het een en ander zelf moeten repareren. Toch bestaat de kans dat je ook in het dorp of stad nog merkt dat je auto niet lekker loopt en dat je dan snel naar de garage moet kunnen rijden.

Twee soorten onderhoud; kleine of grote beurt

De kleine onderhoudsbeurt is snel om te checken of de vloeistoffen bijgevuld worden. Ook de motorolie wordt vervangen. De remmen en schokdempers worden getest. Over het algemeen is een kleine beurt voordeliger maar mochten er grote kosten bij komen dan zeggen meeste garages dit voordat ze deze dingen gaan repareren of installeren. Met een kleine controle zijn er ongeveer 20 aandachtspunten waaronder remmen, verlichting, accu en schokdempers. Bij een grote beurt wordt vaak naar precies hetzelfde en meer gekeken. Bijvoorbeeld een APK keuring komt ook aan de pas en die is compleet gratis bij veel grote beurten. Wanneer een grote beurt eraan komt dan zijn er een stuk meer aandachtspunten waaronder de motor, spiegels, ontsteking, v-riemen, claxon, uitlaat, katalysator, airco en andere onderdelen.